Technologische oplossingen voor de maatschappij
Technologie helpt mensen vooruit. Het stelt mensen in staat actief deel te nemen aan de maatschappij en zich verbonden te voelen. Technologische oplossingen kunnen zelfs het leven van mensen verbeteren. Bijvoorbeeld doordat ze zorg op afstand krijgen en zo langer thuis kunnen wonen. Ook kan technologie een positieve impact hebben op het milieu. Energie en CO2 worden bespaard omdat mensen door digitale mogelijkheden thuis kunnen werken. Of doordat transport of andere processen efficiënter worden ingericht door gebruik van sensoren. Er zijn talloze voorbeelden van hoe digitale technologie wordt ingezet als oplossing voor maatschappelijke uitdagingen. Ons netwerk en onze producten, diensten en samenwerkingen met maatschappelijke partners vormen het fundament hieronder.
“Of het nou overheden, multinationals, ngo’s of kleine zelfstandigen zijn. Allemaal willen ze vooruit. Innoveren. Dromen en durven dromen. Hun klanten, burgers en relaties vooruit helpen. In dat proces staan wij naast ze. Bij iedere stap, om hun ambities waar te maken. En de wereld vooruit te helpen. Op het gebied van Internet of Things ontwikkelen we - in onze 5G hub in Eindhoven samen met onze partners - innovaties die de zorgsector, het bedrijfsleven en de samenleving van morgen, vormgeven.
In 2020 heeft flexibel werken noodgedwongen een grote vlucht genomen; door corona kwamen we massaal thuis te werken en gingen onze kinderen ineens vanuit huis naar school. Voor al onze klanten stonden we klaar om ze te helpen in deze transitie. In onze Smarter Working-oplossingen combineren we verschillende technologieën en brengen we de ideale werkomgeving een stap dichterbij.”
John van Vianen
Executive Director Business-to-Business
Nooit eerder was de druk op het zorgpersoneel zo hoog als in 2020. Zowel tijdens de eerste als de tweede coronagolf steeg het aantal ziekenhuisopnames hard. Ziekenhuizen kregen te maken met overbezetting, personeelstekorten door uitval en tekort aan beschermingsmaterialen.
In cruciale tijden is het van levensbelang dat zorgpersoneel zich volledig kan toeleggen op de zorg voor hun patiënten, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken of er nog voldoende bedden, rolstoelen, bloeddrukmeters of infuuspompen beschikbaar zijn. Samen met Repoint verzorgen wij een IoT- oplossing waarmee exact wordt bijgehouden welke middelen waar aanwezig zijn en wat de status van die middelen is.
Dreamlab – medisch onderzoek versnellen met smartphones
De Vodafone Foundation introduceerde in juni 2020 DreamLab in Nederland. DreamLab is een gratis app die gebruik maakt van de gezamenlijke rekenkracht van smartphones om medisch onderzoek naar bijvoorbeeld kanker en COVID-19 te versnellen. De mobieltjes vormen samen een supercomputer en analyseren de data van onderzoeksprojecten. DreamLab werkt met internationaal gerenommeerde onderzoeksinstituten zoals het Imperial College London, AIRC en The Garvan Institute en helpt bijvoorbeeld effectieve medicijncombinaties te vinden. Gebruikers kiezen zelf welk onderzoek ze willen steunen. In de app krijgen ze informatie over het onderzoek en kunnen ze de voortgang en de resultaten volgen via de nieuwberichten. Tijdens het opladen berekent de telefoon kleine stukjes van een onderzoeksproject en stuurt de resultaten terug naar het onderzoeksteam. Hoe meer mensen DreamLab gebruiken, hoe sneller medisch onderzoek voltooid wordt. De app heeft inmiddels 34.161 gebruikers in Nederland en een miljoen wereldwijd.
Bondgenoten - zieke kinderen houden contact via robot
We willen mensen met behulp van technologie in staat stellen actief deel te nemen aan het leven. Daarom stellen we samen met Stichting Kind en Ziekenhuis gratis AV1-robots beschikbaar aan kinderen met een langdurige ziekte. Via deze robot kunnen zij in contact blijven met school, vrienden en familie en virtueel meedoen aan sociale activiteiten. Stichting Kind en Ziekenhuis zorgt voor de behandeling van aanvragen en distributie van de robots, houdt contact met ouders en scholen en brengt het programma onder de aandacht van ziekenhuizen, scholen en patiëntenorganisaties. Met dit partnership maakt de Vodafone Foundation een Internet of Things-oplossing beschikbaar voor hen die het echt nodig hebben. Het was onze doelstelling om in 2020 robots uit te lenen aan 25 kinderen met een langdurig ziekte. Uiteindelijk hebben 51 kinderen een robot geleend in het afgelopen jaar.
Resultaat 2020 (incl. doelstelling) | Resultaat 2019 | Resultaat 2018 | |
Bondgenoten: aantal AV1 robots uitgeleend | 51 (doelstelling: 25) | 25 | 20 |
Instant Network – Snelle communicatie na een ramp is cruciaal
Instant Network is een programma van de Vodafone Foundation waarbij vrijwilligers in rampgebieden tijdelijke communicatienetwerken opbouwen als de communicatie-infrastructuur vernietigd is, bijvoorbeeld door een orkaan. Hierdoor is tijdens de hersteloperatie communicatie mogelijk voor hulpverleners en kunnen inwoners met elkaar en de buitenwereld contact maken.
De groep vrijwilligers, bestaande uit internationale Vodafone-medewerkers, kwam de afgelopen vijf jaar dertien keer in actie na een ramp. Zij reisden onder andere naar Sint-Maarten na orkaan Irma in 2017 en naar Mozambique in 2019 na orkaan Idai. In 2020 installeerden vrijwilligers van het programma wifi in het vluchtelingenkamp Old Kara Tepe op Lesbos, Griekenland. Het Nederlandse team ondersteunde deze missie door het leveren van apparatuur en het bieden van technische ondersteuning op afstand.