Toelichting op stakeholderinteractie en materialiteit
In dit verslag rapporteren we over de onderwerpen die voor ons en onze stakeholders relevant zijn. Welke onderwerpen we opnemen in dit verslag, bepalen we aan de hand van verwachtingen van de stakeholders en op basis van onze strategische pijlers. We volgen de maatschappelijke ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op onze organisatie nauwgezet. Hiervoor gebruiken we externe onderzoeken (zoals sectoronderzoeken), media- en politieke scans, issue-analyses, individuele gesprekken en ons medewerkertevredenheidsonderzoek (Heartbeat). Ook kijken we naar de GRI-richtlijnen, onze reputatieonderzoeken, bedrijfsrisico's, trendanalyses, marktontwikkelingen en de factoren die invloed hebben op het vertrouwen en de reputatie. Op basis van deze bronnen hebben we een lijst opgesteld met de voor ons meest materiële onderwerpen. Deze onderwerpen zijn vervolgens door ons Senior Leadership Team (SLT) en het Senior Management Team (SMT) goedgekeurd. Hiermee dragen zij ook verantwoording voor de acties en prestaties op de verschillende materiële onderwerpen. Onze voortgang en het beleid omtrent de materiële onderwerpen wordt jaarlijks geëvalueerd aan de hand van onze behaalde resultaten. Indien deze evaluatie aanleiding geeft om onze aanpak of ons beleid te wijzigen dan rapporteren we daarover in de desbetreffende hoofdstukken.
Bedrijfsethiek: Bevorderen van een verantwoorde, eerlijke en integere manier van werken van al onze medewerkers in lijn met onze normen en kernwaarden, waarbij training, openheid en stimuleren van reflectie en discussie van essentieel belang zijn voor het waarborgen van een ethische cultuur, inclusief een veilige omgeving voor het melden van zorgen.
Circulaire economie: Bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie door in te zetten op het verlengen van de levensduur van onze producten en het hergebruik van materialen voor zowel ons netwerk, gebouwen en producten
Digitale inclusie: Bijdragen aan een digitale samenleving waarin iedereen kan deelnemen door ons in te zetten om jong en oud te helpen bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden en blijvend te kunnen participeren in een digitaler wordende samenleving
Digitale transformatie: Creëren van toekomstbestendige organisatie door ons in te zetten op de digitale transformatie van onze organisatie zodat we kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen en behoeftes van onze klanten
Diversiteit en inclusieve cultuur: Creëren van een prettige, veilige en inclusieve werkomgeving waar medewerkers zich thuis en gehoord voelen en die een afspiegelijk is van de samenleving
Elektromagnetische straling: Zorgdragen voor veilige en verantwoorde omgaan met elektromagnetische straling door in te zetten op transparante communicatie over de gezondheidseffecten van elektromagnetische velden
Energieverbruik en CO2-emissies: Verminderen ons energieverbruik en CO2-emissies door in te zetten op het verduurzaming van onze kantoren, datacenters en producten en klanten in staat te stellen om milieuvriendelijkere keuzes te maken
Governance: Zorgdragen voor verantwoord en goed bestuur op de lange termijn
Impact van producten en diensten: Ontwikkelen van producten en diensten die bijdragen aan een veiligere, efficientere, gezondere en digitalere samenleving, zorgen voor een positieve klantervaring en een lagere impact hebben op het milieu
Innovatie: Bijdragen aan innovatieve technologie die mensen vooruithelpt en mensen in staat stelt om actief deel te nemen aan de maatschappij en zich verbonden te voelen
Investeren in de maatschappij: Investeren in partnerschappen met NGO's en stichtingen met als maatschsppelijk doel om digitale en sociale inclusie te bevorderen
Ketenbeheer: Bevorderen van een eerlijke, ethische en verantwoorde keten door ons in te zetten voor een veilige werkomgeving en eerlijke lonen in onze keten
Netwerk: Investeren in een betrouwbaar, innovatief en toekomstbestendig netwerk
Privacy: Zorgdragen voor de privacy van onze klanten door op een verantwoorde manier om te gaan met persoonlijke klantgegevens
Veiligheid: Zorgdragen voor de veiligheid van onze klanten door de juiste veiligheidsmaatregelen te implementeren om te voorkomen dat onze klanten slachtoffer kunnen worden (cyber)criminaliteit
Verantwoordelijke werkgever: Als onderdeel van onze purpose gedreven strategie creëren wij een informele, veilige en inclusieve werkomgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen in een markt die dynamisch is en veel van onze mensen vraagt. We streven ernaar dat onze mensen de purpose omarmen, en ervaren dat ze met hun werk maatschappelijke impact maken. Daarnaast zetten we in op persoonlijke ontwikkeling, onbeperkte training- en ontwikkelingsmogelijkheden en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Zorg voor de klant: Investeren in blije en tevreden klanten door hen centraal te stellen en te luisteren naar hun behoeften en verwachtingen
Deze onderwerpen bepalen de basis voor ons impact report.
VodafoneZiggo maakt communicatie mogelijk tussen individuen, organisaties, overheden en bedrijven – iedereen die deel uitmaakt van onze samenleving. Alle mensen en groepen die beïnvloed worden door onze acties en die invloed hebben op onze organisatie en dienstverlening zien we als onze stakeholders. Als een van de grootste telecomaanbieders in Nederland, voelen we ons niet alleen verbonden met de maatschappij, we dienen ook een groot maatschappelijk belang en we zijn ons bewust van de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Daarom zijn en blijven we voortdurend in gesprek met verschillende stakeholders om te weten wat er speelt in de wereld om ons heen en welke rol zij daarin zien voor VodafoneZiggo. De input die we van onze stakeholders ontvangen gebruiken we om onze strategie mede vorm te geven en fungeert als waardevolle input voor de strategische keuzes die wij maken. In onderstaande stakeholdertabel geven we inzicht in het contact dat we hebben gehad en de dialogen die gevoerd zijn met onze stakeholders in 2020, de frequentie van die gesprekken en de onderwerpen die daarin naar voren kwamen. Ook hebben we hierin opgenomen hoe wij daar als organisatie op gereageerd hebben.
Stakeholdergroep | Hoe we in gesprek zijn | Onderwerpen en issues 2020 | Onze reactie | Koppeling materieel onderwerp |
Klanten | 1. Reputatieonderzoek (op kwartaalbasis); | 1. Impact coronacrisis op onze producten en services; | 1. Inzet op mitigeren van impact van de coronacrisis op onze producten en diensten, en op ons klantcontact; | 1. Digitale inclusie; |
Medewerkers | 1. Heartbeat-onderzoek (drie keer per jaar); | 1. Thuiswerken en hybride werken; | 1. We hebben een blauwdruk ontwikkeld voor het hybride werken tijdens en na de coronacrisis; | 1. Digitale transformatie; |
Overheid (o.a. politiek, ministeries, en regelgevers) | 1. Regelmatig overleg met directie en allerlei andere niveaus binnen de organisatie over verschillende thema's (doorlopend); | 1. Bijdrage telecomsector aan het bestrijden van de coronacrisis; | 1. We blijven onze input geven voor voorgestelde beleid, en we blijven ons inzetten om compliant te blijven met nieuwe wet- en regelgeving; | 1. Bedrijfsethiek; |
Industrie (incl. sector- en brancheorganisaties) | 1. Regelmatig contact via sectororganisaties (bijv. NLdigital) (doorlopend); | 1. Interoperabiliteit; | 1. We blijven constructief samenwerken met de sector- en brancheorganisaties om issues rondom interoperabiliteit, etc. af te stemmen; | 1. Bedrijfsethiek; |
Maatschappij | 1. We streven ernaar om (wisselende, soms tijdelijke) allianties te bouwen om problemen te agenderen, op te lossen en/of beleid te beïnvloeden. Denk hierbij aan de Alliantie Digitaal Samenleven die mensen in staat wil stellen om mee te doen in de (digitale) samenleving (incidenteel); | 1. Bijdrage telecomsector aan het bestrijden van de coronacrisis; | 1. We hebben een blauwdruk ontwikkeld en gedeeld voor het hybride werken werken tijdens en na de coronacrisis; | 1. Bedrijfsethiek; |
Investeerders | 1. We werken op allerlei niveaus (van directie tot operationele bedrijfsvoering) samen met onze moederbedrijven en (buitenlandse) collega's(doorlopend); | 1. Marktontwikkelingen; | 1. Verduidelijken van onze strategie, GigaNet en financiële verwachtingen naar buiten toe; | 1. Bedrijfsethiek; |
Leveranciers | 1. Performance promo planning calls (tweewekelijks); | 1. Introductie 5G; | 1. Vanwege onze constructieve relatie met onze leveranciers, door de hoge vergaderfrequentie, werden er tijdig oplossingen gevonden voordat er onvoorziene situaties optraden; | 1. Bedrijfsethiek; |