Innovatieve producten en diensten

Plezier en vooruitgang met elke verbinding, daar streven we naar bij VodafoneZiggo. Of dit nou is met breedbandinternet, digitale televisie of (video)bellen via het mobiele netwerk. Ons doel is dat iedereen, zowel consumenten als zakelijke klanten, onbezorgd kan doen wat hij of zij wil. De versmelting van vast en mobiel, die is voortgekomen uit het samengaan van Vodafone en Ziggo, draagt hier zichtbaar aan bij. We zien dat klanten die zowel onze vaste als mobiele diensten gebruiken, en daarbij profiteren van verschillende voordelen, gemiddeld tevredener zijn met onze diensten. Ook het verloop onder deze klanten is gedaald. Dit sterkt ons in de keuze voor deze strategische focus.

"De wens van de klant is leidend in alles wat wij doen. Wij doen een belofte aan onze klanten. Dag in, dag uit, dag en nacht is het aan ons om die ook waar te maken. Daarom verbeteren wij continu onze producten en diensten. Maar we kijken ook heel bewust naar de maatschappelijke impact die wij creëren. Onze 'People Planet Progress'-strategie mikt op twee doelen voor 2025: de impact op het milieu halveren en 2 miljoen mensen vooruithelpen in de samenleving. De hele organisatie draagt bij aan het behalen van deze doelstellingen. Zo ontstaat een mooie wisselwerking tussen medewerker, bedrijf, klant en samenleving."

Marcel de Groot
Executive Director Business-to-Consumer

Hoe we met onze producten en diensten plezier voor de consument verzorgen

Het is onze ambitie om onze klanten altijd de beste content en kijkervaring te bieden. Dit doen we door hen uit te rusten met de beste apparatuur en technologie en door het meest uitgebreide en exclusieve aanbod aan entertainment te leveren.

Mediabox Next en Ziggo GO

Inmiddels maken meer dan 600 duizend klanten gebruik van de Mediabox Next. Deze mediabox is niet alleen duurzamer, stiller en prettiger in gebruik, hij biedt de klant ook nieuwe mogelijkheden. Zo kan de klant tijdens het kijken van een programma switchen van apparaat, door met de Ziggo GO app verder te kijken op laptop, tablet of smartphone. Alle klanten met het pakket Internet & TV Max of Internet & TV Giga ontvangen van ons een Mediabox Next. Overige klanten krijgen een software-update voor hun Mediabox XL – en krijgen zo bijna alle functionaliteiten waarover de Mediabox Next ook beschikt.

Ziggo Sport

Ziggo Sport is een van onze best gewaardeerde tv-services. De zender staat in de top-3 redenen voor mensen om klant te worden én te blijven bij Ziggo. Elke Ziggo-klant heeft gratis toegang tot Ziggo Sport, met live topsport en programma's voor de echte sportliefhebber. Het is de meest veelzijdige sportzender van Nederland. Ziggo Sport biedt een breed internationaal en nationaal sportaanbod met onder meer internationaal voetbal uit de Engelse Premier League, de Spaanse La Liga en de Italiaanse Serie A en de UEFA Champions League. Autoraces met onder meer de Formule 1, het beste tennis met onder meer alle ATP 1000 en 500 toernooien, golf, basketbal, hockey, rugby, wielrennen en atletiek. Daarnaast geeft Ziggo Sport ruim baan aan Nederlandse sport door live hockey, basketbal, volleybal- en handbalwedstrijden in competitie- of interlandverband uit te zenden.

Entertainment

Het is onze ambitie om het beste en meest uitgebreide aanbod aan entertainment te leveren en onze klanten de beste kijkervaring te bieden. Via de Mediabox of de Ziggo GO app hebben onze klanten toegang tot ons entertainment-aanbod. Met ons standaardpakket bieden we 170 televisiezenders. Klanten die daarnaast ook Ziggo Movies & Series (XL) afnemen, ontvangen circa 250 films inclusief documentaires en 70 exclusieve series. Begin 2020 had Ziggo rond de 6.000 afleveringen beschikbaar voor haar klanten. Een groot deel daarvan komt van HBO (o.a. Game of Thrones, Billions, The Rook en Vikings). Ook hebben deze klanten keuze uit 40 extra zenders (o.a. BBC Entertainment, Discovery Science, Love Nature en E! Entertainment). En op de Mediabox Next hebben klanten toegang tot de apps van onder andere Netflix, YouTube, Amazon Prime, Videoland en NPO Start.

Wifi thuis

Onze klanten thuis zijn afhankelijk van betrouwbaar en goed internet en verwachten probleemloos gebruik van wifi-verbindingen. Daarom zorgen we voor support daar waar dat nodig is en op de manier die nodig is. Nieuwe klanten, klanten die verhuizen en klanten die een andere mediabox of een ander modem krijgen, helpen we bij de installatie. Met de Wifi Assistant app kunnen klanten zelf een plattegrond maken die de wifi-situatie weergeeft in hun kantoor of woning. De app geeft advies hoe zij hun wifi-signaal kunnen verbeteren. Klanten kunnen bij ons ook een Smart Wifi booster huren of kopen, om overal in en rondom huis optimale wifi te krijgen.

Hoe we de dienstverlening voor onze zakelijke klanten verbeteren

Ook voor onze zakelijke klanten willen we met onze producten en diensten het verschil maken. Dit doen we met Vodafone Business. We bieden vaste, mobiele en geïntegreerde communicatiediensten aan organisaties en bedrijven. Hiervoor zetten we innovatieve en toekomstbestendige technologie in op het gebied van slim werken en Internet of Things (IoT). Samen met onze partners streven we ernaar om al onze klanten te helpen hún klanten centraal te stellen in hun dienstverlening. Dit doen wij niet alleen door onze netwerken en technologie beschikbaar te stellen, maar juist ook door onze partnerships, kennis en expertise bij elkaar te brengen.

Internet of Things (IoT)

Steeds meer bedrijven maken gebruik van Internet of Things-oplossingen. Bijvoorbeeld om hun bedrijf efficiënter en toekomstbestendiger te maken, om de prestaties te verbeteren of om meer inzicht te krijgen in klantwensen en -ervaringen. Volgens het Vodafone IoT Spotlight report dat in 2020 werd gepubliceerd, blijkt dat COVID-19 hierin een versnellende rol gespeeld heeft. Bij VodafoneZiggo leggen we elke maand meer dan 1,5 miljoen IoT-verbindingen om apparaten, sensoren, computers en systemen (draadloos) met elkaar te verbinden. IoT stelt ons en onze klanten in staat om werkzaamheden te automatiseren of op afstand uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het op afstand bewaken van dijkenmedicijnen veilig bewaren of verminderen van vertragingen op vliegvelden. IoT-data geeft inzicht in klantwensen, mogelijkheden tot kostenbesparing en verbeteringen van transport. In totaal beheren we ruim vijf miljoen IoT-verbindingen vanuit Nederland.

Smart office

In ons hoofdkantoor op Utrecht Centraal bevinden zich 2.000 sensoren, verspreid over bureaus en plafonds. Deze registreren data over hoe onze mensen het pand gebruiken. Onze mensen kunnen zo zien waar flexplekken vrij zijn of waar de rest van hun team zich bevindt. Sinds de coronamaatregelen van kracht zijn, gebruiken we die informatie ook om de veiligheid en gezondheid van onze collega's te borgen. We controleren de bezetting van het kantoor, waardoor het eenvoudiger wordt om anderhalve meter afstand tussen collega's te bewaren.

De smartphone dient als sleutel voor de werkplek. Het bureau beweegt automatisch naar de juiste hoogte als medewerkers zich hebben aangemeld. Medewerkers beslissen zelf of zij aangeven waar zij zitten en welke collega's hen mogen vinden. Zo blijft de privacy van onze mensen altijd gewaarborgd. De sensoren zorgen ook dat de verlichting en temperatuurregeling zich automatisch aanpassen aan het aantal mensen dat aanwezig is en de ruimte waar ze zich bevinden. Het is dus ook een duurzame toepassing.

IoT.nxt

In november 2020 zijn we een samenwerking gestart met IoT.nxt, een dochterbedrijf van Vodafone Group, om de adoptie van IoT in Nederland te versnellen. Binnen deze samenwerking combineren we de software-vaardigheden en branchekennis van IoT.nxt met de marktaanwezigheid, het partnernetwerk en het internationale IoT-communicatienetwerk van Vodafone. Dat samenspel stelt ons in staat om op grote schaal nog betere IoT-oplossingen te ontwikkelen. Met deze IoT-oplossingen kunnen we bedrijven van elk formaat en in verschillende sectoren (zoals bijvoorbeeld de gezondheidssector, maakindustrie, transportsector en energiesector) ondersteunen bij hun digitale transformatie.

Smarter Working

Altijd en overal met elkaar kunnen samenwerken ongeacht de werkplek, is relevanter dan ooit. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat elk bedrijf nu het belang van een goede digitale werkplek inziet en daar ook in wil investeren. Wij ondersteunen onze klanten hierbij met onze Smarter Working-oplossingen, waarbij we verschillende technologieën combineren om de ideale werkomgeving te creëren. We kijken welke toepassingen voor de organisatie het meest geschikt zijn, hoe zij ervoor kunnen zorgen dat ze altijd en overal bereikbaar zijn en welke stappen nodig zijn op het gebied van privacy en beveiliging van gegevens. Dit leidt tot prettige en veilige digitale werkplekken. Ook zorgen we dat onze klanten hun woon-werkverkeer en daarmee hun ecologische voetafdruk verder kunnen verkleinen.

Vodafone Flex

VodafoneZiggo lanceerde in mei 2019 Vodafone Flex, een platform dat inspeelt op de behoefte van ondernemers om meer inzicht in hun bedrijfsnetwerk te verkrijgen. Met Vodafone Flex kunnen bedrijven binnen 24 uur zelf een veilig en betrouwbaar bedrijfsnetwerk opzetten. Ze bepalen zelf de data-limieten en kiezen de gewenste diensten, zoals thuiswerkmogelijkheden of supersnelle wifi op de werkplek. Ook geeft het platform inzicht in prestaties en verbruik. Klanten zien hoeveel bandbreedte elke applicatie gebruikt en hebben controle over het elektriciteits- en dataverbruik. Omdat Flex efficiënter is dan traditionele netwerksystemen, is het ook duurzamer. Een bedrijf kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen overdag veel bandbreedte beschikbaar te stellen. Minder bandbreedte zorgt voor een lager energieverbruik.

In 2020 hebben we Vodafone Flex uitgebreid met de Vodafone Business Marketplace. Een appstore beschikbaar voor klanten van Vodafone Flex, waar zij aanvullende diensten kunnen aanschaffen op de gebieden van Workplace Collaboration, IoT en Security.

Business scan

In november 2020 introduceerden we de Business scan. Een online tool waarmee ondernemers een gepersonaliseerd advies krijgen over wat ze nodig hebben. Dit gebeurt aan de hand van een vragenlijst, op basis van slimme algoritmes die ingebouwd zijn in de tool. De scan kijkt daarbij naar de sector waarin het bedrijf actief is. Op grond van specifieke doelen en ambities komt de tool met een advies op maat.